Til deg som skal delta på turnering for første gang

Her følger litt informasjon som både du og kanskje foreldrene dine kan ha nytte av å lese.

Hvordan melder jeg meg på en turnering?

På treningene vil det bli gitt beskjed om turneringene i god tid før de skal være. Det blir også lagt ut informasjon på nettsidene våre.

Vanligvis melder man seg på via skjemaet på klubbens hjemmesiden, men trenerne kan også melde deg på. Deltakelse på turnering er helt frivillig.

Hva skjer etter at du har meldt deg på?

Klubben sender en påmelding til den klubben som skal arrangere turnering, og ca en uke før turneringen får vi en trekning. Der finner du kampoppsett med tidspunkter, og dette blir gjort tilgjengelig på nett.

Hvordan spilles en turnering?

Turneringer spilles enten som cup eller det arrangeres puljespill. Cupskjemaet er enklest å forstå – taper du den første kampen, er du ikke med lenger. Det finnes noen varianter av cupspill hvor du går videre selv om du taper første kamp, men det er ikke så vanlig. Når det arrangeres puljespill skal alle i puljen spille mot hverandre. Hvis det er flere puljer, går vinneren av hver pulje videre til et sluttspill, og noen ganger går nummer to i puljen videre også.

Klasser

Sesongen starter 1. august og varer til 31. juli året etter. Inndeling i klasser for barn/ungdom skjer i to-års intervaller:

  • U9 – under 9 år
    • Spillere som i løpet av året (1/1-31/12), hvor sesongen starter, fyller 8 år eller mindre
  • U11 – under 11 år
    • Spillere som i løpet av året (1/1-31/12), hvor sesongen starter, fyller 10 år eller mindre
  • U13 – under 13 år
    • Spillere som i løpet av året (1/1-31/12), hvor sesongen starter, fyller 12 år eller mindre
  • U15 – under 15 år
    • Spillere som i løpet av året (1/1-31/12), hvor sesongen starter, fyller 14 år eller mindre
  • U17 – under 17 år
    • Spillere som i løpet av året (1/1-31/12), hvor sesongen starter, fyller 16 år eller mindre
  • U19 – under 19 år
    • Spillere som i løpet av året (1/1-31/12), hvor sesongen starter, fyller 18 år eller mindre

Klassene heter A eller B (for eksempel U11A og U11B), inndelt etter ferdighetsnivå. B-klassen er det som tidligere het nybegynnerklassen. I noen tilfeller vil det også bli brukt aldersbestemt C-klasse.

For voksne deles det inn i fire klasser etter ferdighetsnivå: A, B, C og D. I noen tilfeller vil det også være en elite-klasse (E). D-klassen har det laveste nivået, og passer for deg som nettopp har begynt å spille, eller har spilt et år eller to. Når du blir bedre kan du gå opp en klasse, enten fordi du ønsker mer motstand, eller fordi du fra tidligere turneringer har fått så mange rangeringspoeng at du ikke har lov til å stille i en gitt klasse.

Oppmøte

Du skal møte opp minst en halv time før kampen din er satt opp på tidsskjemaet. Dette fordi kampen kan bli satt i gang tidligere enn annonsert. Årsaken til det er at vi aldri vet hvor lenge en kamp varer, og tidsskjemaene er satt opp med en halv time til hver kamp. Dette er et gjennomsnitt som vanligvis er nok, men noen ganger varer kampene mye lengre eller kortere. For å utnytte banene best mulig, blir altså kampene satt i gang fortløpende. Hvilken bane du skal spille på avgjøres ikke før kampen er klar til å spilles.

Startkontingent

For å delta må alle betale en startkontingent, avhengig av hvor mange klasser man spiller. Trondheim Badmintonklubb dekker mesteparten av startkontingenten, men det er en egenandel på 100 kr per turnering, uavhengig av antall klasser.

Baller

Deltakerne holder baller selv. I nybegynnerklassene spilles det med plastballer. Ballene kan du ha med selv, eller kjøpe baller i hallen. Da selges vanligvis bare hele rør (6 baller) og dette koster rundt 100,-. For hver turnering oppgis hvilke baller det skal spilles med, og når det gjelder plastballer er det nesten alltid Yonex Mavis 350 som selges. Mange klubber har det slik at de låner ut plastballer til nybegynnere. I øvrige klasser spiller vi med fjærballer. De er dyrere og selges i hele dusin (12 baller).

Antrekk

Det er ingen spesielle krav til påkledning, og de fleste spiller i vanlig shorts og T-skjorte. For de som har lyst til å ha klubbskjorte, kan disse bestilles. Klubben vil samle inn bestillinger noen ganger i året for å spare på innkjøpskostnadene. De koster imidlertid litt, så det er ikke noe dere trenger til å begynne med. Det viktigste er gode sko som ikke har svart såle.

Spilleregler

Fullstendige spilleregler finner dere på nettsidene til Norges Badminton Forbund (www.badminton.no). De viktigste gjentar vi under:

  • En kamp spilles best av 3 sett.
  • Et sett vinnes av den spiller som først får 21 poeng.
  • Man må uansett vinne med 2 poeng, men settet går aldri lenger enn til 30 poeng. Det vil si: Hvis stillingen er 20-20, vil den som først får 2 poengs ledelse, vinne settet. Hvis stillingen blir 29-29, vil den som vinner neste ballveksling, vinne settet (30-29).
  • Hvem som skal starte med den første serven avgjøres ved loddtrekning. Dette skjer vanligvis ved at en av spillerne slår ballen opp i lufta og den som korken på ballen peker på når ballen lander, skal begynne.
  • Den som vinner et sett, server først i neste sett.
  • Serveregler: Treffpunktet på ballen må være under nederste ribbein når du server, racketen må ikke peke oppover, og man må treffe korken først. Hvis du bommer på ballen på første forsøk, går serven over til motstanderen. Banen er delt på langs i to serveruter og serven må gå diagonalt til motstanderens banehalvdel.
  • Når ballen ramler ned linja, er den god (dvs. innenfor banen).
  • Det er ikke lov å berøre nettet med racketen mens ballen er i spill. Når ballen er i spill, kan ballen være i berøring med nettet.
  • Det er inntil 1 minutts pause midtveis i hvert sett (når den som leder har 11 poeng). Mellom settene er det inntil 2 minutters pause. Vi bytter side mellom hvert sett. Hvis det blir et tredje sett, bytter vi side når den som leder har fått 11 poeng.

I hallen

Oppvarming

Det er ofte liten plass til oppvarming i hallene, men noe plass er det alltids. Det er ofte vanskelig å få varmet opp på banene da tidsskjemaet er stramt og kampene går i ett. Oppvarming må da skje andre steder, og det blir det ofte opplyst om.

Mat og drikke

Ta med en matpakke og drikke, tida kan bli lang i hallen. De fleste steder har de også en kafeteria, men det er viktig å få spist ordentlig mat og ikke bare kaker og brus. Husk å ta med vannflaske til kampene!

Når du ikke spiller

Det er forstyrrende når folk løper mellom banene og sitter langs sidelinja. Når du ikke spiller skal du derfor oppholde deg på tribunen, og ikke mellom banene hvor det vanligvis er trangt.

Dømming/telling

Det er bare i store turneringer og mesterskap vi bruker dommere. I lokale turneringer dømmer deltakerne selv, dvs. de har ansvar for sin del av banen. Det vil stort sett si å avgjøre om ballen er innenfor eller utenfor banen. Dette er ikke alltid lett når man begynner å bli sliten, og noen ganger er det rett og slett vanskelig å se. Hvis du er veldig usikker, så spiller vi ballen på nytt. Vær ærlig, men ikke gi motstanderen noen fordeler ved å gi etter hvis de krangler om dette. Det skjer dessverre, og hvis det blir et problem med juks på linjene eller usportslig oppførsel, bør man tilkalle en av lederne som kan være dommer i resten av kampen.

Normalt er det et system hvor enten vinner eller taper i forrige kamp har ansvar for poengtellingen i den neste kampen på den samme banen. De aller yngste (nybegynnere) slipper dette, da det kan være litt vanskelig å holde styr på poengene. Det vil da være eldre spillere eller foreldre som overtar denne oppgaven.

Vi snakker om sportslig opptreden på forhånd, og ingen tjener på juks i lengden. Dette ser vi alvorlig på!

Premiering

Fra og med 2022 er det deltakerpremier i U9, U11 og U13. Det kan også være vanlige premier i U13.

Ellers skjer premiering etter følgende regler:
1-4 deltakere: 1 premie
5-8 deltakere: 2 premier
9 deltakere eller flere: 3 premier (det kan være en eller to 3. plasser)

Noen avvikler premieutdeling så snart finalen i hver klasse er ferdig, andre har en samlet premieutdeling til slutt.

Hvis du ikke kan delta selv om du er påmeldt

Hvis du blir syk eller på andre måter forhindret fra å delta, så gi oss beskjed så fort som mulig. Det påvirker kampskjema for både motstanderen din og arrangøren. Gi beskjed så tidlig som mulig, så kanskje en annen kan ta plassen din, eller motstanderen slipper å møte opp tidlig til en kamp som ikke skal spilles.

Lurer du på noe mer?

Last modified: 28. October 2023